Az ibuprofen kisérleti körülmények között meghosszabbítja a vizsgált sejtek életét

Élesztőgomba
Élesztőgombák mikroszkópos felvételen.

Az ibuprofen egy régóta ismert, hatásos fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő gyógyszer, mely recept nélkül is elérhető a gyógyszertárakban. Ennek a jól ismert fejfájás-csillapítónak új hatását írták le egy nemzetközi kutatási projekt során: kisérleti körülmények között képes meghosszabbítani a vizsgált élesztőgomba sejtek, férgek, illetve gyümölcslegyek életét.

A hatásmechanizmust is sikerült feltérképezni, úgy tűnik hogy bizonyos aminosavak (elsősorban a triptofán) sejtbe történő bejutásának gátlásán keresztül fejti ki a hatását. A gátlás nem túl jelentős, az ibuprofen csupán 15-20%-kal csökkenti a sejtbe bejutott triptofán mennyiségét, ugyanakkor ez a csökkenés elegendő ahhoz, hogy a kisérlet alanyainak élete meghosszabbodjon – az élesztőgombáké átlagosan 17%-kal.

Ez a felfedezés két területen is ujdonságot jelent: egyrészt egy régi, és jól ismert gyógyszermolekulával kapcsolatban írtak le egy új hatást; másrészt ugyancsak újdonságnak számít az a feltételezés, hogy az aminosavak sejtekbe történő felvétele a sejt életének meghosszabbodásához vezet.

Természetesen nem szabad az itt leírtakat túlértékelni. Ami az élesztőgombáknál, illetve a férgeknél és muslicáknál hatásos, az nem biztos hogy hatékony az embernél is. Még hosszú ídő, sok kutatás kell ahhoz, hogy ennek a felfedezésnek a humán vonzatai tisztázódjanak.

Forrás: He C, Tsuchiyama SK, Nguyen QT, Plyusnina EN, Terrill SR, et al. (2014) Enhanced Longevity by Ibuprofen, Conserved in Multiple Species, Occurs in Yeast through Inhibition of Tryptophan Import. PLoS Genet 10(12): e1004860. doi:10.1371/journal.pgen.1004860