Az autizmus kezelésének esetleges új lehetősége: a bélflóra rendbetétele

Father Wedding Parent Autism Son Groom Happy
Korábbi eredmények összegzése alapján úgy tűnik, hogy a vastagbél-flóra (mikrobióta) összetétele és az autizmus - pontosabban az úgynevezett Autizmus Spectrum Disease (ASD) betegség-csoport kialakulása között összefüggés van. Amennyiben a mikrobióta összetétele megváltozik, az ASD tünetei enyhülhetnek, vagy rossz irányú változás esetén súlyosbodhatnak. Az ASD kezelésének jelenleg alkalmazott fő iránya a betegek rehabilitációja, oktatása és gyógyszeres kezelése; azonban a fenti felismerés alapján akár a diéta, vagy a vastagbél flóra összetételének megváltoztatása is hatékony lehet. A kérdéssel foglalkozó kutatók e miatt újabb, nagy léptékű tudományos vizsgálatok elvégzését javasolják, melyek tisztázhatják a mikrobióta tényleges szerepét az ASD kialakulásában.

Az ASD és a bélbaktériumok közötti összefüggéssel foglalkozó több mint 150 tudományos közlemény áttekintése alapján megállapítható, hogy már az 1960-as évek óta feltűnt a vastagbél flóra baktérium-összetétele és az autista betegek viselkedése. A közlemények között több olyan is van, mely szerint a bélbaktériumok egészséges egyensúlyának helyreállítása képes javítani, gyógyítani az ASD tüneteit.
"Sajnálatos módon ma még nem áll rendelkezésre olyan gyógymód, mely hatékonyan lenne képes kezelni az agy fejlődési rendellenességeit " - mondta dr. Qinrui Li, a Pekingi Egyetem, Kína kutatója. "Az ASD-vel diagnosztizált emberek száma egyre növekszik, és ez nem csupán a betegség kezelésének közvetlen költségeinek emelkedésével jár együtt, hanem az ASD betegségnek további hatalmas érzelmi és társadalmi jelentősége is van. "
A bél és az ASD közötti kapcsolat jól ismert a betegek körében: a gyomor-bélrendszeri emésztési problémák, a "jó" és "rossz" baktérium-egyensúly megbomlása igen gyaran a tünetek kiújulásához, az állapot rosszabbodásához vezet.

Létezhet olcsó és hatékony kezelés?

Az összesített tanulmányok közül igen sok feltételezi az úgynevezett bél-agy tengely létezését, tehát azt a folyamatot, ami alapján a bélben végbemenő állapotváltozások közvetlenül hatnak az agyi tevékenységre.

Az egyensúly rossz irányú elmozdulása eredményeként a bélben a melléktermékek túltermelése következhet be - beleértve a toxinokat is – melyek következtében a vastagbél falának áteresztőképessége megnőhet. Ez a helyzet tovább fokozhatja a jelenlevő toxinok, melléktermékek és még az emésztetlen élelmiszerek bejutását a véráramba, melyek ezek után könnyen az agyba juthatnak.
Kisgyermekeknél, hároméves kor alatt - amikor az agy a fejlődés csúcspontján van – a károsító vegyi anyagok befolyásolhatják az idegrendszer fejlődését, ami többek között az ASD kialakulásához is vezethet.

Mi okozza a bél mikrobióta egyensúlyának felbomlását a csecsemőknél?

"Az ASD kialakulása valószínűleg mind genetikai, mind környezeti tényezők eredője" - magyarázza Dr. Li. "A környezeti tényezők közé tartozik az antibiotikumok túlzott használata csecsemőkorban, az anyai elhízás és a cukorbetegség a terhesség alatt, a gyermek világra jöttének körülményei, és a szoptatás folyamata - mindezek képesek a baktériumok egyensúlyát befolyásolni, és végsősoron az ASD kialakulását okozni. ".

A tudományos vizsgálatok fontos eredményt hoztak: a bélflóra (mikrobiota) egészséges állapotba történő visszaalakítása csökkentheti az ASD tüneteit.

"A mikrobióta egészségessé tétele látványos eredményeket hozott" - folytatja Dr. Li. "A probiotikumok, és a prebiotikumok alkalmazása, a diéta módosítása (például a glutén- és kazeinmentes étrend) valamint az egészséges vastagbélflóra beültetése (fecal microbiota transplantation, FMT) pozitív hatással volt a tünetekre".

A tünetek javulása alatt a betegek viselkedési zavarainak csökkenését jelentette, a betegek jobban be tudtak illeszkedni a környezetükbe, javult a kommunikációjuk.

A most ismertetett összefoglaló tudományos munka alapvető üzenete pozitív: áttörést jelenthet az ASD betegség kezelésében. További nagy ívű kutatásokra lesz szükség a kérdések részletes tisztázásához – az ASD olcsó, és hatékony kezelési eljárásának kidolgozásához.

Forrás:
Li Q, Han Y, Dy ABC and Hagerman RJ (2017): The Gut Microbiota and Autism Spectrum Disorders. Front. Cell. Neurosci. 11:120. doi: 10.3389/fncel.2017.00120