Az Alzheimer kór kialakulását megelőzi a depresszió és néhány magatartásbeli változás

A depresszió megelőzheti az Alzheimer kórt
A depresszív állapot az Alzheimer kór kialakulását valószínűsítheti

Amerikai kutatók arról számoltak be, hogy a fokozódó depresszióval, esetleg szorongással, vagy üldöztetéses téveseszmével küzdő idősödő személyeknél nagyobb valószínűséggel alakul ki az Alzheimer betegség mint azoknál, akiknél hasonló személyiség-problémák nem tapasztalhatók.

Korábban is ismert volt, hogy a demencia kialakulása során depresszióssá válnak a betegek, azonban ez a vizsgálat világított arra rá, hogy akár évekkel a szellemi teljesítőképesség hanyatlása előtt gyakoribbá válnak a depresszív időszakok, szorongásos periódusok, esetleg hallucinációk, téveseszmék.

A tanulmány során 2416 ötven évesnél idősebb személy állapotát követték nyomon hét éven át. A vizsgált csoportból 1198 személy esetében nem találtak szellemi leépülést, míg 1218 beteg esetében demencia alakult ki a vizsgálat ideje alatt.

A későbbi demens betegeknél a szellemi teljesítőképesség romlását megelőző időszakban nagyobb arányban észleltek apátiás állapotokat (a beteg egykedvűen ül, nincs kedve semmivel sem foglalkozni), lecsökkent az étvágyuk, és a hagyományos depresszió tünetei is gyakrabban mutatkoztak. Statisztikailag kimutatható volt, hogy a depresszióban szenvedő időseknél kétszer nagyobb az Alzheimer kór kialakulásának az esélye, illetve tizenkétszer nagyobb a demencia kialakulásának esélye azoknál, akik hallucinációkkal, téveseszmékkel (üldöztetéses képzetekkel) küzdenek.

A kutatók szerint elképzelhető, hogy a depresszió kialakulása és a demencia (Alzheimer betegség) létrejötte azonos kóroki folyamatra vezethető vissza – azonban ennek tisztázására számos további klinikai vizsgálat szükséges.

Forrás: Mary Clare Masters, John C. Morris, and Catherine M. Roe: “Noncognitive” symptoms of early Alzheimer disease: A longitudinal analysis. Published online before print January 14, 2015, doi: 10.1212/WNL.0000000000001238 Neurology 10.1212/WNL.0000000000001238