Az aktivált B12 vitamin szint csökkenése és az emelkedett homocisztein szint fokozza az Alzheimer betegség kockázatát

Egy nagyformátumú, 2010-benközzétett Skandináv (Svéd és Finn) felmérés eredményeként megállapítást nyert, hogy összefüggés mutatható ki a tünetek megjelenése előtt 20-30 évvel a vizsgált személy vérében mért aktivált B12 (holo-transcobalamin, HTC) és homocisztein (Hcy) szintek, illetve az Alzheimer betegség kialakulása között.

Alzheimer beteg festő önarcképei
Alzheimer betegségben szenvedő beteg önarcképei, a betegség előrehaladtával…

Több ezer lakos vérmintáit 1972 óta rendszeresen lefagyasztották a finnországi Kuopio város körzetében, és a vizsgált személyek egészségügyi adatait, betegségeiket, történetüket pontosan rögzítették. 271 személy esetében 1998-ban és 2005-2006ban részletesen megvizsgálták a szellemi teljesítőképesség állapotát, és 17 személy esetében állapították meg az Alzheimer betegség diagnózisát. Az Alzheimer betegségben szenvedő személyeknél a korai vérmintákban szignifikánsan alacsonyabb volt az aktivált B12 vitamin (HTC) szintje, mint a nem Alzheimer betegeké, valamint a homocisztein (Hcy) szint pedig jelentősen magasabb értéket mutatott.

A vizsgálati eredmények alapján készített matematikai modell alapján az aktivált B12 szint, a folsav és a homocisztein szint egyértelműen összefügg az Alzheimer betegség kialakulásával. A tanulmány nem állítja, hogy a betegség oka a B12 vitamin és a folsav hiánya, csupán megállapítja, hogy azoknál a személyeknél, akiknél később az Alzhheimer kór kialakul, a betegség tüneteinek megjelenése előtt már 20-30 évvel észlelhető az alacsony B12 és folsav szint.

Forrás: Hooshmand, B. et al: Homocysteine and holotranscobalamin and the risk of Alzheimer disease: A longitudinal study. Neurology® 2010;75:1408–1414