A szem szürkehályog megbetegedése összefüggést mutat az alacsony B12 vitamin- és magas homocisztein szinttel

250px-Cataract_in_human_eye
Emberi szem, szürkehályog betegség (katarakta).

Ausztrál kutatók több mint 3500 személyt vizsgáltak és figyeltek meg éveken keresztül: többek között arra voltak kiváncsiak, hogy mutat-e bármilyen összefüggést a vizsgált embereknél a vérben mért B12 vitamin, folsav és homocisztein*) szint a szürkehályog megbetegedés (katarakta) kialakulásával.

A tanulmány kezdetekor (1977-ben) a vizsgált személyek 49 évesek vagy idősebbek voltak. Öt évvel később részletes szemészeti vizsgálattal ellenőrizték állapotukat. A szürkehályog megbetegedés a vizsgáltak 5,7%-ban alakult ki – azonban ha különválasztották azokat a személyeket, akiknél a vérben mért homocisztein szint magas volt, és a B12 vitamin, valamint a folsav alacsony értéket mutatott, akkor a szürkehályog kialakulásának valószínűsége 28%-ra emelkedett.

A vizsgálat eredménye alapján megállapítható, hogy a szürkehályog kialakulásának ötször nagyobb a veszélye azoknál, akiknél alacsony B12 vitamin, folsav és magas homocisztein szint mérhető a vérben.

A szürkehályog (katarakta, cataracta, görögül vízesés) a szemlencse állományának bizonyos fokú, akár teljes elszürkülését jelenti. Az áttetszőség megszűnése megakadályozza, hogy megfelelő fény jusson a külvilágból a szem belsejébe, a retinára, így homályos látás alakul ki.

A megbetegedés fő tünet a lassú, fájdalommentes látásvesztés. A látásélesség csökken, a fényérzékenység nő, mivel a szemlencsében homályok alakulnak ki. A kis kontrasztok nem látszódnak, a beteg mintha ködön át vagy koszos napszemüvegen át nézne. A homályok minden tartományban csökkentik a látás élességét.

Az alábbi két kép a folyamat során kialakuló látásromlást kivánja illusztrálni:

Grauerstar-1 Grauerstar-2

Ez a kutatás természetesen nem bizonyítja azt, hogy a B12 vitamin visszapótlásával, illetve a folsav bevitelével a szürkehályog meggyógyítható, vagy megelőzhető. A betegség kezelésére, gondozására kizárólag a szemész szakorvosok által alkalmazott eljárások alkalmasak, és igen gyakran műtéti megoldásra is szükség lehet. A B12 vitamin és a folsav megelőző szerepének igazolására, vagy kizárására, további összetett klinikai vizsgálatokra van szükség.

*) A homocisztein (Hcy) meghatározást rutin laboratóriumi vizsgálat során végzik, általában a zsíranyagcsere vizsgálatával együtt történik. Az emelkedett Hcy szintről közismert, hogy fokozott szív- és érrendszeri megbetegedés kockázatot jelent.

A Hcy igen gyakran akkor mutat emelkedett értéket, ha hiányzik a sejtekből a B12 vitamin és a folsav. Ilyenkor olyan anyagcsere elváltozások zajlanak, amelyek során a a Hcy szint, az össz-koleszterin és az LDL-koleszterin szintek is megemelkednek. (Részletesebben lásd: “B12″ főmenű, “B6, B9 és B12 vitamin szerepe” menüpont alatt)

Forrás: Tan A.G., et al: Serum Homocysteine, Vitamin B12, and Folate, and the Prevalence and Incidence of Posterior Subcapsular Cataract. Invest. Ophthalmol. Vis. Sci. January 1, 2015 vol. 56 no. 1 216-220

Wikipedia: szürkehályog